Üllő

Befektetőbarát település hivatalos weblapja


                   
                   

Új év, új ügykörök, új illetékek és díjak a Kormányablakokban

Feltöltve: 2015. december 18.

Újabb 86 ügykörrel bővült azon ügyek száma, amelyekkel kapcsolatosan a Kormányablakok tájékoztatást nyújtanak, valamint kérelmeket fogadnak be, így 2015. december 9-től már 509 ügytípusban élvezhetik az egyablakos ügyintézés előnyeit az állampolgárok. Az új ügykörök elsősorban az egészségbiztosítás területén biztosítanak ügyintézési lehetőséget a Kormányablakban, elsősorban azoknak a személyeknek, akiknek biztosítási jogviszonyuk nem tisztázott; ők a biztosítási jogviszonyuk tisztázása érdekében okirati bizonyítási eljárás lefolytatása iránti kérelmet nyújthatnak be. Továbbá bővült a gyermekvédelem és gyámügy területén intézhető ügyek köre is (pl. a családba fogadáshoz való hozzájárulásra, illetve a családba fogadás megszüntetésre irányuló kérelem, valamint a szülői felügyeleti jog körében felmerült egyéb kérdésekről való döntésre irányuló kérelem). Lehetőség nyílik továbbá a jogi segítségnyújtás keretén belül a peren kívüli jogi segítségnyújtás iránti kérelem vagy a határon átnyúló tartási ügyekben jogi segítségnyújtási kérelem benyújtására is. Várhatóan 2016-ban is folyamatosan bővül majd a Kormányablakban intézhető ügyek száma.

Jelentős változás, hogy 2016 január elsejétől bevezetésre kerül az új személyazonosító igazolvány,  az eszig. Az elektronikus tároló elemet tartalmazó új okmány bevezetésének alapvetően két fő célja van: egyrészt az okmány biztonságának a növelése, másrészt az elektronikus kormányzás és az elektronikus ügyintézés feltételeinek megteremtése. Az állandó személyazonosító 2016 január 1-jétől a elektronikus adathordozó egységet, tároló elemet (chip) tartalmaz. A tároló elem elektronikus formában tartalmazza valamennyi személyes adatot és okmányadatot, amely az állandó személyazonosító igazolványon vizuálisan is megjelenik. A tároló elem ezen adatokon kívül tartalmazza a polgár újlenyomatát, az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adatot, társadalom biztosítási azonosító jelét, adóazonosító jelét és a személyazonosító igazolvány elektronikus egyedi azonosítóját. Az ügyfélnek lehetősége van elektronikus aláírás igénylésére is.

Az új okmány bevezetésére felmenő rendszerben kerül sor, ami azt jelenti, hogy az új szabályozás hatályba lépése a 2016. január 1-je előtt kiadott okmányok érvényességét nem érinti, azok az okmányban meghatározott érvényességi időn belül érvényesek maradnak. A 2016. január 1-jét megelőzően kiállított, érvényes személyazonosító igazolvánnyal rendelkező és állandó személyazonosító igazolványra jogosult polgár 2016. január 1-jét követően – adatváltozás hiányában is – kezdeményezheti az új személyazonosító igazolvány kiadását.

2015-ben a kormány célul tűzte ki az állampolgárok és a vállalkozások széles körét terhelő fizetési kötelezettségek enyhítésére irányuló állami rezsicsökkentést, melyet az állampolgárok véleményének és javaslatainak felhasználásával kívánt megvalósítani. Mind a magánszemélyek részére, mind pedig a vállalkozások számára elkészített kérdőíven 9-9 javasolt hatósági eljárás díjának vagy illetékének megszüntetése közül választhattak a kitöltők legfeljebb 4-et, továbbá mindkét kérdőíven 1-1 javaslatot tehet egy további hatósági eljárásért fizetendő díj vagy illeték megszüntetésére vonatkozóan. A kérdőívek kiértékelését követően született meg az a törvényjavaslat, amely 2016 január 1-jén hatályba is lép és amelynek eredményeképpen több illetéket is eltörlésre került.

I I I
Megszakítás